AKTUÁLNĚ / Aktuálně

Dny NATO v Ostravě & Dny Vzdušných sil AČR nabídnou tradiční show v netradiční době
 
Autor / zdroj foto: Dny NATO

Moravskoslezský kraj

Výroční Dny NATO v Ostravě & Dny Vzdušných sil AČR se uskuteční 18. – 19. září 2021 na Letišti Leoše Janáčka Ostrava a jako jedna z mála letošních akcí tohoto typu v Evropě budou po roce opět přístupné veřejnosti. Hlavním tématem 21. ročníku bude prezentace bezpečnostních prostředků budoucnosti ve formě premiéry letounu 5. generace F-35A Lightning II, bezpilotního letounu MQ-9 Reaper, který bude vůbec poprvé k vidění na veřejně přístupné akci, či modernizačních projektů Armády ČR

Pohled do budoucnosti vojenského letectví nabídne Itálie, jenž v rámci statické ukázky představí technologiemi nabitý víceúčelový letoun 5. generace F-35A Lightning II. O další významnou premiéru na Dnech NATO se postará letectvo Spojených států amerických. Vůbec poprvé se na akci pro širokou veřejnost představí víceúčelový bezpilotní letoun MQ-9 Reaper.

Společně s ním americké letectvo po pěti letech představí konvertoplán V-22 Osprey. Na mošnovské letiště se rovněž vrátí dopravní letoun KC-135 Stratotanker. Americkou účast doplní armádní vrtulníky AH-64D Apache, UH-60 Black Hawk.

Své nové schopnosti a prostředky představí i Armáda ČR, tedy účastník s tradičně největším zastoupením na Dnech NATO. Svou domácí veřejnou premiéru bude mít při slavnostním průletu po oba dny akce nad mošnovským letištěm tankovací letoun A-330 MRTT z mezinárodního programu MMF, jehož součástí je také Česká republika, díky čemuž může využít schopnosti tohoto letounu pro potřeby transportu osob, materiálu či tankování za letu. 

Armáda ČR připravila také prezentaci zaměřenou na své další modernizační projekty. Návštěvníci areálu tak uvidí, jakou techniku armáda v nedávné minulosti pořizovala či v blízké budoucnosti pořizovat bude. K vidění tak budou nová vozidla Toyota Hilux nebo radiolokátor VERA NG, který je též jedinečnou českou technologií, a věříme, že se představí rovněž nový letoun CASA C-295MW.

Součástí programu dynamických ukázek bude premiérová exhibiční prezentace hasičského sportu FCC (Firefighter Combat Challenge), při níž se představí výběr reprezentace jak profesionálních, tak dobrovolných hasičů. Návštěvníci si budou moci část disciplín této náročné soutěže pod dohledem hasičů vyzkoušet.

Speciálním partnerským státem 21. ročníku Dnů NATO je Švédsko, jenž tak získává prostor pro jedinečnou prezentaci své země. Na akci tak může v mimořádném rozsahu představit své ozbrojené síly, bezpečnostní složky, ale rovněž i produkty svého obranného a bezpečnostního průmyslu. Návštěvníci se tak mohou těšit na dynamické ukázky strojů z produkce firmy Saab v podání letounů JAS-39 Gripen švédského letectva, a strojů Tunnan, Draken a Viggen švédské historické letky, která se do Ostravy vrací po třech letech. Pozemní síly pak budou zastoupeny samohybným minometem GRKPBV90 Mjölner a systémem protivzdušné obrany EldE98.

Speciální účast si pro tento rok připravilo také Spojené království, které premiérově představí legendární letoun druhé světové války – Douglas C-47 Dakota, a to rovnou při dynamické ukázce. Diváky jistě zaujme také letecká ukázka letounu F-16 řeckého Zeus Demo Team či německého dopravního stroje A400M Atlas.

Celkem je tak připraveno 37 ukázek a 75 kusů letecké techniky a desítky pozemních vozidel z 18 států. Výrazné zastoupení na letošním ročníku budou mít vrtulníky, jichž se na akci představí až 19, z toho pět v samostatných letových ukázkách. Celý program bude podobně jako v loňském roce přenášen také na našich sociálních sítích a na portálu iDnes.cz. Vstupy z programu bude tradičně možné shlédnout také na obrazovkách České televize. Vůbec poprvé bude kompletní stream díky společnosti PlanesTV dostupný také v anglickém jazyce. 

Letošní ročník Dnů NATO v Ostravě a Dnů Vzdušných sil bude na základě jednání s Ministerstvem zdravotnictví tento týden moci navštívit až 40 000 osob za den. „Ještě v červenci nás ani nenapadlo, že budeme moci nabídnout vstup až 50 % běžné kapacity,“ říká předseda Jagello 2000 Zbyněk Pavlačík. Pro regulaci počtu návštěvníků budeme poprvé v historii akce distribuovat vstupenky, jejichž pořízení bude pro vstup do areálu nezbytné a které budou jednodenní. 

Na naší akci se vztahují standardní opatření jako na jiné akce, takto vysoký počet návštěvníků je umožněn díky velké rozlehlosti areálu a dle podmínek hygienických opatření platných od 1. září 2021. Z těch vyplývá, že minimálně polovina všech návštěvníků musí mít dokončené očkování (nejméně 14 dní) nebo doložit doklad o prodělání onemocnění covid-19 do 180 dní od nákazy.

Druhá polovina návštěvníků se vedle výše uvedených dvou podmínek může prokázat i negativním výsledkem testu na onemocnění covid-19, tj. negativní PCR test ne starší než 7 dní nebo negativní antigenní test ne starší než 72 hodin. Jednu z těchto podmínek musí splnit všichni návštěvníci starší šesti let, děti do šesti let nebudou muset mít ani vstupenku. 

Těší nás, že právě Dny NATO budou od zahájení pandemie v roce 2020 první takto velkou akcí v České republice, ale zároveň nám záleží na dodržování všech platných hygienických pravidel. Proto jsme rádi, že pro co nejhladší odbavení návštěvníků bude naše akce pilotním projektem pro fúzi ověření covidových certifikátů a distribuce vstupenek, které budou obsaženy v jednom dokumentu. Díky pilotnímu projektu Národní agentury pro komunikační a informační technologie (NAKIT) a společnosti Ticketportal budou moci držitelé vstupenek s předstihem provést kontrolu covidových certifikátů a zjednodušit tak své odbavení při vstupu na akci. 

Distribuce vstupenek bude probíhat exkluzivně právě prostřednictvím společnosti Ticketportal. Ten je součástí skupiny Mafra, s níž spolupracujeme od prvního ročníku před 21 lety. Vstupenky budou uvolňovány postupně, přičemž první vlna bude spuštěna 27. srpna pro 15 000 návštěvníků na každý den. Díky pilotnímu systému agentury NAKIT budou moci držitelé vstupenek provést od 6. září validaci certifikátu o očkování či prodělanému covidu-19. Před cestou do areálu bude možné ověřit i platnost certifikátu o testu, a to s předstihem 7 dnů pro PCR test a až 72 hodin pro antigenní. Pro funkčnost tohoto systému budou všechny vstupenky vydávány na jméno.

Všichni, kdo vyrazí na akci, budou muset mít již pořízenou vstupenku a budou muset splňovat standardní podmínky pro vstup na hromadnou akci dle platných hygienických pravidel. U areálu nebude zřízeno testovací místo ani tam nebudou distribuovány vstupenky. Ty budou jednorázové, tj. po opuštění areálu už nebude umožněn opětovný vstup. 

Vstup na akci bude i nadále bezplatný, ovšem vzhledem k mimořádným opatřením je pořízení vstupenky spojeno se servisním poplatkem ve výši 15 Kč, který slouží pouze k uhrazení nákladů společnosti Ticketportal. 

 

Autor / zdroj: Anna Buchtíková

Partneři

Aguglia
Aktivní dítě
Maminčino koření
IP Polná
WWW design
hanakservis
Vitakraft
Koyo Bearings Česká republika s.r.o.