EKONOMIKA / Spotřebitel

Popis: Ilustrační foto.
Ilustrační foto.
Autor / zdroj: Envato Elements
20.1.2020

Je to e-shop, nebo není? V čem je háček?

V poslední době se spotřebitelská poradna dTestu stále častěji setkává s e-shopy, které nabízejí velké množství levného zboží, často i s dopravou zdarma. To je na první pohled výhodné. Ovšem druhou stranou mince je dlouhá doba dodání v řádech několika týdnů. A kupující navíc většinou nevědí, že neuzavírají smlouvu s provozovatelem „e-shopu“, ale jeho prostřednictvím s jiným subjektem, velmi často se zahraničním dodavatelem ze zemí mimo EU.

Webové stránky „zprostředkovatelského e-shopu“ se tváří jako standardní e-shop. Takže průměrný spotřebitel vůbec neočekává a není schopen rozpoznat, že kromě provozovatele e-shopu uzavírá další smlouvu se subjektem mimo Českou republiku, nejčastěji z Číny. Případně že provozovatele „zprostředkovatelského e-shopu“ pověřuje k uzavření smlouvy s takovým subjektem. „Největším problémem spojeným s tímto způsobem podnikání je, že při něm dochází ke krácení práv českých spotřebitelů, například práva na odstoupení od smlouvy bez uvedení důvodu ve lhůtě čtrnácti dnů od převzetí zboží,“ uvádí Eduarda Hekšová, ředitelka spotřebitelské organizace dTest.

Jediným na první pohled zřejmým ukazatelem toho, že jde o něco neobvyklého, je poznámka o dostupnosti zboží ve stylu „skladem u dodavatele“, někdy s doplněním několikatýdenní doby dodání. „Konkrétní informace o zprostředkování, případně zastoupení je uvedena pouze v obchodních podmínkách, což je podle našeho názoru nedostatečné a jedná se o takzvané překvapivé ujednání,“ vysvětluje Hekšová. To podle občanského zákoníku znamená, že je dané ujednání neúčinné, takže je vůči spotřebitelům zcela bezvýznamné. Z pohledu spotřebitele se v podstatě jedná o kupní smlouvu uzavřenou přímo s provozovatelem e-shopu, z čehož mu plynou veškerá související práva.

„V České republice se nemůže stávat, že spotřebitel nakoupí na webových stránkách, které vypadají jako tuzemský e-shop, a následně jsou mu odepřena důležitá práva, jež vyplývají z národní a unijní právní úpravy,“ říká Hekšová a dodává: „Například odstoupit od smlouvy uzavřené přes internet může spotřebitel i před samotným dodáním zboží, což vyplývá z příslušných unijních předpisů.“

Právní poradci ve spotřebitelské poradně dTestu dostupné na čísle 299 149 009 se však setkávají s případy, kdy je toto právo spotřebitelům odepíráno s odkazem na to, že prodávajícím je zahraniční společnost. Kupující je pak nucen vracet zboží či reklamovat vůči zahraničnímu subjektu, který sídlí mimo Evropskou unii. A to za podmínek, které jsou odlišné od standardních pravidel platných v ČR. Často s nemalými náklady na dopravu zboží do zahraničí, i když nákup proběhl na e-shopu v češtině a s českou doménou.

Autor / zdroj: Vanda Jarošová

DALŠÍ ČLÁNKY

Policisté byli vysláni na hádku mezi partnery, v bytě nalezli pěstírnu konopí

Překvapení v podobě pěstírny konopí čekalo třineckou policejní hlídku, která byla vyslána k domácí rozepři mezi partnery do jednoho z bytů panelové zá

Razantní navýšení linek: na Pustevny jezdí z Rožnova 10 spojů denně

Dobrá zpráva pro všechny milovníky Pusteven a Radhoště, kteří nejezdí nebo nechtějí jezdit na hory autem: počet autobusů jezdících z Rožnova pod Radho

22. 2. 2020 se uskuteční 6 svateb

Magické datum 22. 2. 2020 si ve Frýdku-Místku vybralo pro vstup do manželství hned šest svatebních párů. Věří, že jim přinese štěstí do budoucího živo

DNES SE STALO

VYNÁLEZY23. února 1893

Rudolf Diesel získal patent na dieselový motor.

VĚDA23. února 1941

v USA proběhla první izolace čistého plutonia.

POZVÁNKA OBRAZEM