EKONOMIKA / Spotřebitel

Reakce na krizi: dvě třetiny lidí stáhly topení, chodíme méně do restaurací. Obliba alkoholu neklesá
Ilustrační foto. 
Autor / zdroj foto: Envato Elements

Ekonomická krize a prudce rostoucí ceny energií přinutily Čechy šetřit. Dvě třetiny lidí v čerstvém průzkumu společnosti Edenred ze začátku topné sezony uvedly, že spoří na energiích – méně vytápějí a svítí. Mezi další reakce na inflaci patří výrazné omezení návštěv restaurací. Aktivně ale také řešíme stránku příjmů – chodíme na brigády anebo hledáme vedlejší úvazky. 

Jídlo a energie jsou dvě oblasti, kde Češi šetří nejvíce. Přes polovinu Čechů omezilo v souvislosti s ekonomickou krizí návštěvy restaurací a téměř stejný počet jich přiznal, že šetří na nákupech a kupuje levnější potraviny. „Tento trend může být v delším časovém horizontu poměrně nebezpečný. Podle nezávislých studií* méně kvalitní stravování zhoršuje zdravotní stav lidí, kvalitu života a má vliv na pohodu v práci i pracovní výkon,“ komentuje výsledky průzkumu ředitelka firemních vztahů společnosti Edenred Aneta Martišková. 

Úspory ale hledají Češi i jinde. Čtyři z deseti lidí chodí méně na kulturní a společenské akce, stejný počet omezuje nákupy oblečení. Třetina lidí odkládá nákupy zboží dlouhodobé spotřeby, tedy například spotřební elektroniky, 28 procent lidí šetří na volnočasových aktivitách. Zajímavostí pak je, že mnohem méně lidí omezuje spotřebu alkoholu, která je dlouhodobě v zemi v mezinárodním srovnání na velmi vysoké úrovni.

Významná číst lidí již také aktivně reagovala, aby zlepšila svou ekonomickou situaci. Téměř třináct procent lidí si našlo brigádu a každý desátý si pak zajistil druhý – vedlejší úvazek. Více než pět procent lidí si úspěšně řeklo o přidání, téměř stejně velký počet si pak zvýšil pracovní úvazek u stávajícího zaměstnavatele.

Celkem 43 procent Čechů v průzkumu uvedlo, že se jim za poslední rok zhoršila životní úroveň. Skutečně výrazné zhoršení situace – o více než čtvrtinu – hlásí sedm procent respondentů, další pětina si pak pohoršila o více než desetinu. Největší skupina lidí –36 procent, pak hodnotí svoji životní úroveň jako setrvalou, více než pětina naopak hlásí nárůst.

Průzkum se uskutečnil v první polovině října na vzorku 1000 respondentů. Sběr dat byl realizován prostřednictvím aplikace Instant Research agentury Ipsos.

Autor / zdroj: Marek Pražák

Partneři

Aguglia
Aktivní dítě
Maminčino koření
IP Polná
WWW design
hanakservis
elektrikariostrava.cz
Koyo Bearings Česká republika s.r.o.