ZAJÍMAVOSTI / Zajímavosti

Aero otestuje ve vzduchu první plně elektrický letoun L-39 Silent
Experimentálního letounu L-39 Silent má na jedno nabidí dolet 1499 kilometrů. 
Autor / zdroj foto: Aero Vodochody

Společnost Aero Vodochody se připojuje k současnému trendu letecké elektrifikace a připravuje vlastní bezemisní letoun s označením L-39 Silent. Tento zelený stroj z Vodochod s přezdívkou „Mlčák“ bude primárně sloužit k výcviku pilotů stíhacích letounů 12. generace. První zálet prototypu koncepčního demonstrátoru se uskuteční v sobotu 1. dubna 2023 odpoledne.

Konstrukce experimentálního letounu L-39 Silent vychází z předchozích generací L-39 Albatros a L-39NG. Letoun měří na délku 11,99 metru a má rozpětí křídel 9,99 metru. Mlčák je osazen motorovou jednotkou SilenticX tvořenou soustavou speciálních elektromotorů, které pohánějí malé turbíny o souhrnném výkonu 899 kW. Letoun má maximální rychlost 999 km/h, dolet 1499 kilometrů a zvládne vystoupat do výšky až 14 023 metrů.

První zálet letounu L-39 Silent otestuje několik předem stanovených a nasimulovaných parametrů. Technici a konstruktéři z Aero budou vyhodnocovat data a údaje například z pojíždění letounu, z provedení velmi prudkého startu nebo z vystoupání do výšky nad 7 000 metrů. První let bezemisního letounu z vodochodských dílen by měl trvat 20 minut a 23 sekund.

Velká pozornost bude přikládána také situaci, kdy dojde letounu proud v bateriích. Následně se letoun přepne do autorotačního plug-in hybridního režimu motorů, které umí rekuperačně vyrábět energii při klesání k zemi. Poté by mělo dojít k částečnému nabití a možnosti letět v dalším horizontálním nebo lehce stoupavém letu.

Dvousedadlový L-39 Silent je vybavený malým kávovarem na oblíbené espreso pilotů, které je součástí chladícího oběhu elektromotorů a tolik potřebnou zástrčkou pro nabíjení mobilů. Kokpit nabídne také moderní letecký infotainment systém včetně palubního sound systému s osmi reproduktory a subwooferem. Některé z nich mají vyústění směrem vně letounu, aby mohly simulovat skutečný motorový pohon nebo reprodukovat hudbu na leteckých dnech.

V databázi simulace zvuků motorů najdeme nahrávky od prvorepublikového Aero-1 přes L-29 Delfín až po psychedelicky tiše zlověstný zvuk skutečného UFO. Velmi oblíbená je skladba The Flight of the Bumble-Bee v provedení Středočeského symfonického orchestru. Také nahrávky výbuchu bomb pro simulaci útoku na pozemní armádní jednotky mají určitě své opodstatnění.

V souvislosti s vývojem samotného letounu se rozvíjí i další přidružené systémy a odvětví, bez kterých se provoz elektrického letadla neobejde. Jedním z nich jsou například potřebné, velmi rychlé letištní nabíječky umístěné na stojánkách. Svou roli by také mohl sehrát speciální solární potah povrchu letounu o vysokém napětí, který je také ve vývoji, případně schopnost dobíjet letadlo z jiného letounu za letu nebo létající platformy s možností krátkého přistání.


AERO Vodochody AEROSPACE a.s. se zaměřuje na vývoj, výrobu, údržbu a vylepšení´ civilních a vojenských letadel a je největším leteckým výrobcem v České republice a jedním z nejstarších leteckých výrobců na světě. V oblasti vlastních letounu° je Aero stálým partnerem řady armádních letectev a má silnou pozici na trhu s vojenskými cvičnými a lehkými bitevními letouny. Díky 11 tisícům letounu°, které vyrobilo za sto let své existence, stovkám stále používaných letounu° L-39 Albatros sloužících u desítek vojenských provozovatelů i v řadě demo týmů, a zejména díky svému novému letounu L-39NG se Aero profiluje jako lídr na světovém trhu s proudovými cvičnými letadly. V oblasti civilního letectví Aero spolupracuje s největšími leteckými výrobci na široké škále projektu° a je partnerem v několika risk-sharingových programech, kde je zodpovědné nejen za výrobu a montáž leteckých celku°, ale také za jejich vývoj.

Autor / zdroj: Radka Černá

Partneři

Aguglia
Aktivní dítě
Maminčino koření
IP Polná
WWW design
hanakservis
elektrikariostrava.cz
Koyo Bearings Česká republika s.r.o.